* Garmin Nuvi_205, czyli ..... jest dobrze.
   Moją opinię o naiprostszym samochodowym nawigatorze Garmina - Garmin Nuvi-200 - zakończyłem takim oto stwierdzeniem: Czy warto go kupić? Jeżeli omówione powyżej uproszczenia (szczególnie ilość punktów VIA) nie będą stanowiły dla Ciebie zbyt dużego problemu - zdecydowanie tak.
   Dzisiaj (XI 2008r), kiedy to Garmin NUVI-200 praktycznie zniknął z półek, a jego miejsce zajął NUVI-205 czas na krótkie podsumowanie zmian jakie zaistniały w nowym modelu.
  Jedną z podstawowych wad modelu N-200, na który zwracałem często uwagę, nie tylko we wzmiankowanym wyżej artykule z mojej www, ale także na różnych grupach dyskusyjnych, było ograniczenie w planowaniu trasy, polegające na tym, że do trasy można było dodać tylko jeden punkt pośredni (punkt "via"). Przy dłuższych trasach, zwłaszcza tych planowanych z pominięciem głównych dróg była to niewątpliwie dość denerwująca przypadłość. Owszem zapamiętane w "Ulubionych" czy jako "POI" kolejne punkty pośrednie pozwalały na planowanie kolejnych odcinków trasy, ale wymagało to albo operowania odbiornikiem podczas jazdy (odradzam!) albo częstszym zatrzymywaniem się "na kawę". Z tego też powodu wygodniej było zdać się na kalkulacje zaproponowane przez NUVI-ego niż "własnoręczne" projektowanie tras alternatywnych.

  W NUVI-205 tego problemu nie ma. Trasę możemy zaprojektować z wykorzystaniem dowolnej ilości punktów "via".

00001.gif (30014 bytes)

NUVI-205. Trasa zaprojektowana z kilkoma punktami "via"

    Co prawda trasy takiej nie można wyedytować, zatem nie można dowolnie wskazywać na kolejność zaliczania punktów (każde dodanie punktu "via" powoduje ponowne przeliczenie, zatem swojego rodzaju "optymalizację" trasy) oraz brak jest możliwości usunięcia błędnie wstawionego punktu, a co za tym idzie po ewentualnym błędzie trasę należy wyznaczyć ponownie, ale dużo szybszy procesor N205 z wykorzystaniem opcji "Ostatnio znalezione" powoduje, że ewentualna pomyłka nie jest zbyt bolesna.

  Podobnie jak w modelu N200 trasy takiej nie można niestety zapisać w celu jej wykorzystania "w przyszłości" ale (czego nie było w N200)   możliwość operowania kategoriami "Ulubionych" pozwala na dość łatwe przygotowanie zbiorów punktów "via" na poszczególne, najczęściej pokonywane trasy. Zbiór takich "punktów trasy" można również wykonać z wykorzystaniem punktów "POI"..

00002.gif (8651 bytes)

Kategoryzacja "Ulubionych" to kolejna zmiana w stosunku do tego, co oferował N200

00003.gif (17946 bytes)

N205, poodbnie jak N760 podczas szukania adresów zapamiętuje miasta i ulice

   Kolejne nie do końca zrozumiałe uproszczenie, jakie posiadał N200, o którym pisałem: "NUVI nie pamięta ostatnio znalezionych miast, co powoduje, że każdorazowo musimy wklepać nazwę" również zostało usunięte.

   Podobnie jak to jest w modelu N760, podczas wyszukiwania miasta czy ulicy w opcji: "Dokąd -> Adres" pojawia się w lewym górnym narożniku ikonka pozwalająca na wyświetlenie listy ostatnio wybieranych miejscowości/ulic. To dość istotna zmiana, zwłaszcza dla osób korzystających z nawigatora ciągle w tym samym mieście. Każdorazowe wklepywanie na wirtualnej klawiaturze "Warsz", po ty wybrać Warszawę zbyt przyjemne nie było.

   Kolejną zmianą jest rejestracja śladu, zwanego tu Dziennikiem Podróży. Co prawda śladu nie możemy archiwizować z poziomu odbiornika, ani też ustalić "parametrów zapisu", na dodatek jest to nie tyle ślad pochodzący z protokółu NMEA, ile zapis pozycji kursora, co oznacza że podczas nawigacji "po drogach" ślad będzie zniekształcony przyciąganiem do drogi, niemniej jednak możliwość ściągnięcia śladu do MapSource i obejrzenia przejechanej trasy w domu na ekranie PCta jest ciekawym dodatkiem do nowego modelu.
   Widok śladu na ekranie nawigatora może także przydać się w obcym mieście, podczas różnego rodzaju "wykopków". Żle oznakowane objazdy, chęć ominięcia rozkopanych rewirów, czy konieczność dotarcia do klienta w rozkopanym centrum może po kilku, kilkunastu maewrach doprowadzić do tego, że nie bardzo wiemy co dalej. W takiej sytuacji ślad widoczny na ekranie, zdecydowanie ułatwia orientację.
00004.gif (18228 bytes) 00005.gif (24828 bytes)
   Szybki procesor N-205 powoduje, że przy przeciętnie długiej trasie, po wybraniu punktu docelowego i odczekaniu ok. 1-2 sek. spod ikonki "Jedź!" wysunie się tabliczka informacyjna z realną (po drogach) odległością do celu oraz przewidywanym czasem jazdy.

00006.gif (17028 bytes)

  W N-200 "pacnięcie" palcem w ikonę wskazującą aktualną pozycję, powodowało wywołanie opcji: "Zapisz pozycję". W N-205 funkcja ta jest zdecydowanie bardziej rozbudowana. Po "pacnięciu" otrzymujemy nie tylko możliwość zapisania w Ulubionych aktualnej pozycji, ale także szczegółową informację związaną z naszą lokalizacją, w tym szybką możliwość wyszukania najbliższych stacji benzynowych.
00007.gif (18912 bytes) 00008.gif (11872 bytes)
 
  Na uwagę zasługuje też zmieniona grafika w trybie nawigacji. Informacja o odległości do następnego manewru została przeniesiona z "pól danych" do osobnego okienka, gdzie wyświetlana jest także ikona wskazująca rodzaj manewru, a zwolnione w ten sposób 1 pole zostało wykorzystane na informację o prędkości. Pozostałe informacje (komputer podróży) uzyskujemy poprzez "pacnięcie" właśnie w pole prędkości.
00010.gif (21593 bytes)

Grafika N205, to nie tylko zmiany związane z informacjami o następnym manewrze, to także dołożona możliwość wyświetlania informacji, o dopuszczalnej prędkości, które to informacje zawiera mapa: CNE2009.

00011.gif (23974 bytes)

W N205, podobnie jak w N200 informacja o odległości do celu występuje wyłącznie w komputerze podróży, który - w trybie nawigacji - można włączyć "pacnięciem" w pole prędkości.

  Nowością jest możliwość współpracy N205 z odbiornikiem TMC. Co prawda N205 nie jest póki co sprzedawany w Polsce wraz z odbiornikiem TMC, a dokupienie kabla zasilającego z wbudowanym TMC (GMT25) to dodatkowy wydatek ok. 250,- PLN, (XI 2008) ale wg informacji kolegi "Popeja" z Garniaka, w Niemczech różnica cenowa pomiędzy modelem N205, a N205T (z GMT25) to ok. 30 EUR.

00012.gif (13560 bytes) 00009.gif (13015 bytes)

Możliwość współpracy z odbiornikiem GMT25 oraz ekran "satelitów", którego było brak w N200 to kolejne zmiany jakie niesie za sobą N205.

   Więcej informacji na temat różnic pomiędzy N200, a N205 można przeczytać na Garniaku, w artykule "popeja" pt. nuvi 205 i 200 - porównanie obrazkowe
Podsumowanie:   Co prawda nadal pewne uproszczenia takie jak brak możliwości:
  • zapisu tras,
  • konfiguracji informacji wyświetlanych w polach danych,
  • konfiguracji wyświetlania POI
  • rezygnacji z automatycznej rekalkulacji trasy
powodują, że zwolennicy bardziej zaawansowanej zabawy z nawigatorem nadal nie będą w pełni usatysfakcjonowani, ale z całą pewnością jest to  sprzęt wart polecenia nie tylko "statystycznemu Kowalskiemu", ale także bardziej wymagającemu użytkownikowi, zwłaszcza że uwzględniając właściwości stricte sprzętowe:
  • wyskoa jakość wykonania
  • rewelacyjnie jasny wyświetlacz
  • współpraca z TMC
NUVI-205 dla wielu będzie zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż pomysły bazujące na róznego rodzaju PNA z Windows_CE, do których i tak z reguły należy dokupić AutoMapę, co powoduje, że nawet pod względem cenowym te "okazyjne" zakupy wcale aż tak okazyjne nie są.
--------------------------------
Lech Ratajczak XI 2008